Per-Anders Nygård – Mustaschkampen

Under november månad är Beard Monkey med och stöttar Prostatacancerförbundets årliga återkommande kampanj Mustaschkampen. Mustaschkampen arbetar för att lyfta medvetandet kring prostatacancer och manlig hälsa. Per-Anders Nygård berättar mer om Mustachkampens start, varför kampanjen finns och varför det är viktigt att engagera sig. 

Beard Monkey skänker 10 kr/sålt kit till Mustaschkampen under november månad!💙

Per-Anders är en glad dalmas från Tällberg som under sommaren dessutom spräckte 50 års vallen med viss vånda. Han bor i Täby med fru och fyra barn, varav tre är utflugna ur boet. Nästan ohälsosamt intresserad av sport, företrädelsevis golf, padel, innebandy och fotboll – film, astronomi och matlagning är andra intressen som ligger honom varmt om hjärtat. Får han för sig att lyssna på musik så dyker hans husgud Ulf Lundell väldigt ofta upp! Han arbetar i dag som kampanjledare på Mustaschkampen, men innan dess arbetade Per-Anders på ATG.

Hur kommer det sig att du bytte arbete från ATG till Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen?

– Min farfar gick bort i sjukdomen och jag har nog aldrig saknat någon så mycket. Det gick så fort. Att se någon försvinna på tre månader gör ont. Att inte hinna säga allt som jag ville säga gnager i mig. Vikten av att prata med sina nära och kära om mående och känslor är otroligt viktigt. Under min tid på ATG var jag med och startade upp samarbetet mellan ATG och Mustaschkampen, när jag efter några år fick frågan om att börja på Prostatacancerförbundet så var valet enkelt. Jag började 1a mars 2021.

Varför är det viktigt att vara med och stötta Mustaschkampens arbete?

– Sedan Mustaschkampen startade så har Prostatacancerförbundet bidragit med 69 miljoner till forskning och utveckling. Detta har gjort att Prostatacancerförbundet blivit en viktig faktor i dessa sammanhang. Utvecklingen har gått framåt och diagnosmetoderna har blivit bättre. Vi är övertygade om att den screening som vi jobbar så hårt för kommer att rädda 1000 liv om året. I dagsläget är det 2 200 som årligen avlider.

Att kampanjen går på högtryck under november är ingen slump. Mustaschkampen har sin höjdpunkt i november med extra fokus kring Fars dag. Pappor runt om i landet ska firas samtidigt som dagen också ska bli en dag att förknippa med mäns hälsa. Genom att medverka i Mustaschkampen stödjer man allt som kampen vill uppnå. Ännu fler behöver få kunskap om sjukdomen, alla kan vara med och färga november blått, hur gör du för att färga november blått? Endast fantasin sätter gränser.

“Jag vill skicka med en tanke till er som läser denna artikel – 10 000 män får diagnosen varje år. 1 800 av dessa, alltså nästan var 5:e man, kommer för sent och får beskedet spridd prostatacancer. Att testa sig när man väl fått symptom är ofta för sent. Vänta inte! Har du fyllt 50 år? Testa dig!

Kontakta din vårdcentral för att testa dig.

 

Beard Monkey skänker 10 kr/sålt kit till Mustaschkampen under november månad – var med och färga november blått!

 

 

Lär dig mer om Mustaschkampen

Från 2007-2011 drev Cancerfonden Mustaschkampen för att öka medvetenheten om prostatacancer och för att samla in pengar till cancerforskning.

Några kända intiativ från den tiden:

  • I tv-programmet Ystad-Haparanda fick vi under maj 2009 följa Robert Aschberg och Gert Fylking på en händelserik insamlingspromenad genom Sverige.
  • 2010 kröntes fotbollslegenden Kenneth Andersson till Mustaschmästare efter att ha samlat in drygt 250 000 kronor till Cancerfonden.
  • H.K.H Prins Carl Philip var officiell beskyddare för Mustaschkampen.

Kampanjen lyfte aldrig riktigt och när Cancerfonden 2011 lade ned Mustaschkampen så fick “Movember” ett rejält fäste i Sverige. “Movember” startade i Australien 2003 och hade sin första kampanj i Sverige redan 2005. “Movember” bedriver framgångsrikt ett internationellt arbete mot testikelcancer, prostatacancer och psykisk ohälsa. Prostatacancerförbundet kände då att de ville säkerställa att insamlade medel skulle gå till den svenska forskningen och inledde dialogen att ta över namnet Mustaschkampen. Under 2015 startar Mustaschkampen i Prostatacancerförbundets regi. I år är det 8:e året som kampanjen kommer att rulla.

Mustaschkampen vill bidra till:

  • Att öka allmänhetens kunskap om prostatacancer och mäns hälsa.
  • Att alla män som fyllt 50 år tar ett PSA-blodprov eftersom en tidig upptäckt av prostatacancer räddar liv.
  • Att samla in medel till Prostatacancerfonden för vidare forskning och utveckling om sjukdomen.

Organiserad prostatacancertestning (nedan förkortat OPT) har påbörjats i flera regioner och det är ett exempel på stort steg framåt. Stockholm som är en viktig region startade nu i våras vilket skapade mycket intresse i media. Vi vill så klart få till en allmän screening likt mammografin men OPT kan verkligen ses som en förberedelse för en kommande screening.

Skillnaden är att vid OPT så får patienten ett brev med erbjudande om att boka tid för provtagning medan screening innebär en kallelse.

 

Följ oss på instagram

B L A C K / W E E K
B L A C K / W E E K
6 dagar sedan
Visa på Instagram |
1/6
B L A C K / W E E K
B L A C K / W E E K
6 dagar sedan
Visa på Instagram |
2/6
B L A C K / W E E K
B L A C K / W E E K
6 dagar sedan
Visa på Instagram |
3/6
B L A C K / W E E K
B L A C K / W E E K
6 dagar sedan
Visa på Instagram |
4/6
B L A C K / W E E K
B L A C K / W E E K
6 dagar sedan
Visa på Instagram |
5/6
B L A C K / W E E K
B L A C K / W E E K
6 dagar sedan
Visa på Instagram |
6/6
0
    0
    Din varukorg
    Du är 499 kr från fri frakt!
    499 kr
    Fri frakt
    Din varukorg är tom Tillbaka till butiken